Skip to content ↓

Geoturystyka

Kończąc kierunek Geoturystyka, będziesz przygotowany do pracy w dynamicznie rozwijającej się branży turystycznej, wykorzystującej zasoby dziedzictwa geologicznego.

Oprócz wiedzy podstawowej z nauk o Ziemi zdobędziesz umiejętności z zakresu funkcjonowania i obsługi rynku turystycznego, w szczególności dotyczące planowania i organizacji przedsięwzięć turystycznych. Nabyte umiejętności praktycznego wykorzystania obiektów przyrody nieożywionej, dziedzictwa górniczego i kulturowego pozwalą Ci tworzyć nowe atrakcje turystyczne w postaci produktów geoturystycznych i działań geoedukacyjnych.

Zajęcia terenowe

  • „Zajęcia terenowe z Nauk o Ziemi” — wybrane procesy geologiczne kształtujące obiekty geoturystyczne
  • „Zajęcia terenowe z atrakcji geoturystycznych Polski” — różnorodność i wykorzystanie w geoturystyce obiektów geoturystycznych
  • „Zajęcia terenowe z kartografii geoturystycznej” — zastosowanie metod kartograficznych w geoturystyce
  • „Praktyka zawodowa”—– staż w firmach i instytucjach geoturystycznych
  • „Zajęcia terenowe z atrakcji geoturystycznych Europy” — przykłady udostępnienia i zagospodarowania obiektów geologicznych
  • „Zajęcia terenowe z dziedzictwa Ziemi w geoparkach"
  • „Praktyki dyplomowe” powiązane z podjętą tematyką realizowanych prac
  • „Zajęcia terenowe z turystyki kwalifikowanej"
  • W ramach innych przedmiotów — wyjazdy szkoleniowe do wybranych obiektów geoturystycznych.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci kierunku Geoturystyka mogą pracować w różnorodnych sektorach powiązanych z turystyką i ochroną przyrody, jako:

  • specjaliści i projektanci z zakresu turystyki i geoturystyki,
  • specjaliści z zakresu ochrony i zarządzania dziedzictwem geologicznym i dziedzictwem górniczym,
  • specjaliści z zakresu tworzenia produktów turystycznych i geoturystycznych,
  • konsultanci do spraw turystyki, geoturystyki, dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego,
  • specjaliści do spraw zarządzania przestrzenią geologiczną w turystyce.

Mogą pracować na różnych stanowiskach:

  • w jednostkach administracji państwowej i samorządowej wszystkich szczebli (np. wydziały turystyki, promocji, ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej, kultury i rozrywki),
  • w organizacjach i firmach turystycznych (krajowych i zagranicznych) ze szczególnym uwzględnieniem turystyki kwalifikowanej tematycznej i specjalistycznej,
  • we własnych firmach turystycznych,
  • jako pilot lub przewodnik turystyczny,
  • w centrach edukacyjnych, instytucjach naukowych i resortowych,
  • w parkach narodowych, krajobrazowych i geoparkach, ośrodkach wypoczynkowych, hotelach, pensjonatach, agencjach reklamowych, redakcjach gazet, radia i TV.

Sylwetka absolwenta

Jako absolwent studiów I stopnia będziesz umiał zastosować podstawową wiedzę przyrodniczą, społeczną i humanistyczną w przemyśle turystycznym. W szczególności będziesz potrafił:

  • zaplanować, zorganizować i przeprowadzić imprezę tematyczną turystyczną,
  • zastosować wiedzę z zakresu psychologii i socjologii w pracy pilota i przewodnika,
  • opracować elementy kampanii promocyjnej atrakcji turystycznej,
  • zaprojektować elementy zagospodarowania obiektu turystycznego,
  • opisać i wyjaśnić związki pomiędzy budową geologiczną i morfologią a historią i zagospodarowaniem terenu,
  • zaprojektować zrównoważoną turystykę na obszarach chronionych,
  • zarządzać firmą turystyczną w zakresie obowiązującego prawa.

Po ukończeniu studiów II stopnia będziesz mógł zastosować kompleksową wiedzę w geoturystyce. Będzisz umiał m.in.:

  • wykorzystać złożoność czynników warunkujących georóżnorodność w turystyce,
  • wykonać dokumentację i waloryzację obiektu przyrody nieożywionej dla potrzeb przemysłu turystycznego,
  • przeprowadzić geoedukację dla różnych kategorii turystów,
  • przygotować produkt geoturystyczny wykorzystujący atrakcyjność dziedzictwa przyrody nieożywionej,
  • zaprojektować zagospodarowanie geostanowisk dla potrzeb turystyki,
  • tworzyć i realizować strategię rozwoju terytorialnego z wykorzystaniem obiektów przyrody nieożywionej,
  • zastosować techniki multimedialne w promocji i informacji turystycznej.

Stopka